Jotunheimen 2013

Jotunheimen 2013 vaelluskartta

Tänä vuonna vaellusalueeksi oli valittu Norjan Jotunheimen. Aikaa oli tarkoitus käyttää noin viikko elokuun puolivälin tienoilla ja toiveissa oli käynti Norjan korkeimmilla tuntureilla, Galdhøpiggenilla ja Glittertindillä. Vaellustyyli olisi perinteinen, eli majoittuminen teltassa ja kaikki retkellä tarvittava varustus ja eväät rinkoissa mukana. Rinkkojen keveyteen pyrittiin keveillä ja vähillä varusteilla sekä niukahkolla ruokamäärällä. Ennakko-oletuksena oli, että alueella olisi muita vaeltajia runsain määrin ja että etelässä pimeä tulee illalla varhain.

Gjendesheim - Russvatnet
Korkeuskäyrä Gjendesheim - Russvatnet

Lauantaina 10.8.2013 yön yli autoilua Ruotsissa, hirviä 4, varhain aamulla tien sivussa aamuateria ja 1 tunti nukkumista, paikkana Utanbergsvallarna. Tankkaus Vemdalenissa. Kahvitauko tien varren pysäkillä Norjassa Tynsetin ja Alvdalin välillä. Gjendesheimissa klo 15:53 (1438 km). Auton pysäköinti pitkänmatkalaisten parkkipaikalle (800 NOK/ 10 vrk, noin 100 Euroa). Varusteiden vaihto, rinkkojen punnitus: 19,85 kg ja 19,85 kg. Korkeus 977 m.

Gjendesheim

Kävelemään klo 16 jälkeen, ajomatkan rasituksesta johtuen tavoitteenamme oli vain telttapaikan haku ja nukkumaan meno. Aurinkoinen lämmin sää, ensin tietä pitkin kohti polun alkua, Gjendejärvelle mukavat maisemat, polulla alkunousu melko hiostavaa, alussa paljon vastaantulijoita Veslfjelletiltä, sitten tasaisempaa, matkalla jokunen juomatauko, sää pilvistyi, sadepilvi näytti lähestyvän, joten teltan pystytimme Russvatnetin rantaan sillan jälkeen klo 19:21, korkeus 1180 m, matka 10,58 km (trippimittari).

Russvatnetin silta

Sade alkoi heti kun pääsimme telttaan. Reiter perunamuusi ja lihapullat/ -käristys illalliseksi. Yöllä ei satanut juurikaan, nukkuminen oli myös vähäistä.

Russvatnet - Glitterheim
Korkeuskäyrä Russvatnet - Glitterheim

Sunnuntaina 11.8.2013 herätys klo 06:00, Reiter perunamuusi ja lihapullat/ -velli aamiaiseksi, päälle pikakahvit, keksiä ja automatkalta jääneet eväspullat. Kävelemään klo 08:27, tavoitteena Glitterheimin seutu. Pilvipoutainen sää, näkyvyys alempana hyvä, mutta korkeammat huiput pilvessä, ei hyttysiä, ei tuulta. Aluksi järven rannan polkua, sitten nousua puron varteen, puron ylitys kurussa kiviä pitkin sillan raunioiden kohdalta, nousua kohden Tjönnholetia, kivikko alkoi, 1600 metrissä suklaa-/energiapatukkatauko, sade alkoi, kuorivaatteet päälle, järven rantakivikossa etenemistä kohti laakson loppupään jyrkkää nousua. Nousun ajaksi sade taukosi, alkoi sitten pian uudestaan.

Glitterheim

Loivaa laskua kohti Veodalenia ja Glitterheimia patukkatauko välillä pitäen. Glitterheimin pihan poikki, edelleen reittiä pitkin ylös ja poikkesimme sitten reitiltä Nedre Steinbuvatnetin kohdalla. Teltan pystytys sateessa järven rantaan klo 15:30, korkeus 1510 m, matka 16,31 km (trippimittari). Reiter kanarisotto, lepoon klo 19. Sadetta jatkui koko yön.

Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen
Korkeuskäyrä Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen

Maanantaina 12.8.2013 herätys klo 04:00, pimeää, herätys klo 05:00, vielä pimeää, herätys klo 06:00. Reiter Paella, pikakahvia ja keksiä aamupalaksi ja liikkeelle klo 09 aikaan kohti Glittertindiä ja edelleen Spiterstulenia. Pilvinen sää, pikkusadetta, + 6 astetta lämmintä. Loivaa tasaista nousua kivikkoisessa rinteessä, pilveen 1800 metrissä, sade muuttui lumisateeksi 2000 metrissä, lunta oli maassakin enenevästi, patukkatauko. Hiljalleen saavuimme huippuharjanteelle, jonka toiselle puolelle jäätikölle vähän näkyvyyttä oli. Harjannetta pitkin etenimme kohti huippua, aluksi kivikossa, sitten lumella, uutta lunta oli 10 cm. Näkyvyys ei kovin hyvä ollut huipullakaan, missä olimme klo 11:37, korkeus 2473 m, aurinko näkyi pilven läpi ja lämmitti, huipulla ei satanut lunta eikä tuullut.

Glittertindin huippu luminen

Huippuharjanteelta laskeuduimme aluksi loivasti lumisessa kivikossa, pidimme metvurstitauon melko pian ja lumen jo loputtua patukkatauon noin 2000 metrissä. Sitten laskeuduimme jyrkästi 1700 metriin, missä pidimme toisen patukkatauon. Sää selkeni laskun aikana ja aurinkokin pääsi paistamaan pilvien lomasta. Lasku jatkui hyvin loivana 1400 metriin ja sitten jyrkempänä viistosti rinteessä Spiterstulenin tielle.

Spiterstulen

Tietä pitkin kuljimme Spiterstuleniin ja sitten joen vartta polkua pitkin reilun kilometrin päähän. Teltan pystytimme polun varteen rinteen puolelle klo 18:39, korkeus 1135 m, matka 19,69 km (trippimittari). Reiter Beef Stroganoff. Illan aikana alkoi sataa, sadetta jatkui koko yön.

Galdhøpiggen
Korkeuskäyrä Galdhøpiggen

Tiistaina 13.8.2013 herätys klo 06:00, sadetta edelleen, jatkoimme lepoa klo 10 saakka, Reiter Beef Stroganoff, edelleen sadetta, odottelimme, loppuisiko se, kahvit ja keksiä. Nousu Galdhøpiggenille oli suunniteltu tälle päivälle ja pohdimme, lähteäkö kiipeämään vai odotellako seuraavaa päivää ja mahdollisesti parempaa keliä, vai lähteäkö jo etenemään ja jättää käynti Galdhøpiggenillä väliin tältä erää. Teltassa odottelu seuraavaan päivään vaikutti aika pitkäveteiseltä vaihtoehdolta ja koska emme halunneet jättää tunturin huiputusta tekemättä, pakkasimme päiväretkievästä ja muuta tarvittavaa pikkureppuun ja tuulitakin taskuihin ja klo 13:45 lähdimme Galdhøpiggenin päiväretkelle. Vettä sateli edelleen. Spiterstulenista sillan jälkeen polulla melko jyrkkää nousua 1700 metriin saakka, kivikko alkoi ja rinne loiveni. 1800 metristä alkaen uutta lunta maassa ja lumisadetta, patukkatauko. Noin 2000 metrissä saavuimme huippuharjanteelle, jota seurailimme sitten välillä kivikolla ja välillä lumella kulkien. Näkyvyyttä alaspäin ei ollut juurikaan, huippuharjanteen eteläpuolen jyrkännettä näkyi välillä, pohjoispuolen jäätikköä ei sumusta/pilvestä erottanut.

Huippuharjanne

Tuuli yltyi jonkin verran, mutta ei aiheuttanut ongelmaa. Reittimerkinnät erottuivat hyvin. Vastaamme tuli kaksi saksalaista, kaksi norjalaista ja kaksi ruotsalaista vaeltajaa. Huipulle saavuimme klo 17:45, korkeus 2469 m, valokuvailun jälkeen huipun kahvilassa aterioimme kahvia sekä ohuet nakit ohueen rieskaan käärittynä (pölse i lompe) runsaalla sinapilla ja ketsupilla.

Galdhøpiggen huippu 2469 metriä

Sitten lähdimme paluumatkalle. Noin 1950 metrissä tavoitimme aiemmin tapaamamme kaksi norjalaista vaeltajaa, heidän kulkemisensa oli hidasta, toisella heistä oli jalka kipeytynyt laskun aikana, mahdollisesti rasitusvamma oli kyseessä. Lainasimme hänelle vaellussauvaa ja tarjouduimme kantamaan rinkankin (kaksikko oli noussut huipulle Juvasshyttalta jäätikön kautta rinkat mukanaan). Saattelimme heitä sitten hyvin hitaasti alaspäin, 1700 metrissä sitten saimme rinkankin kannettavaksemme. Kulku jatkui kuitenkin edelleen hyvin hitaana, patukkatauko. Olimme Spiterstulenissa vasta klo 23:30 pimeän jo saavuttua.

Laskeutuminen Spiterstuleniin

Saattelimme kaksikon tunturihotellin respaan ja läksimme sitten etsimään telttaamme. Pimeässä ei tumman vihreätä telttaa kuitenkaan ollut helppoa löytää ja aikamme etsittyämme päädyimme tutkimaan GPS laitetta ja onneksi siinä oli merkittynä teltan sijainti. Laitteen avulla suunnistimme teltalle, perillä klo 24:00, matka 18,75 km (trippimittari), otsalampun valossa valmistimme iltapalaksi Reiter Pasta Carbonaran. Illan aikana sade oli loppunut ja sää hieman selkiytynyt.

Spiterstulen - Hellertjönne
Korkeuskäyrä Spiterstulen - Hellertjönne

Keskiviikkona 14.8.2013 herätys klo 08:00, Reiter Beef Stroganoff, pikakahvia ja keksiä, liikkeelle klo 10:50, suuntana etelä, tavoitteena päästä Urdadalenin läpi ainakin. Pilvipoutainen sää, laaksoa pitkin polulla tasaista maastoa, sitten nousua kohti Urdadalenia, aluksi jyrkemmin, patukkatauko, laaksossa sitten nousu loivenee, mutta maasto aika kivikkoista, pari pientä lampea ohitettuamme jyrkempi nousu laakson korkeimpaan kohtaan, missä metvurstitauko, aurinko jo vähän paistaa välillä.

Urdadalenissa kivikkoista

Kivikossa laskeutumista kolmen lammen ohi, minkä jälkeen kivikko vähenee. Vähän jyrkempää laskua 1300 metriin ja leiriytyminen Hellertjönne-järven rantaruohikolle klo 17:10, matka 17,87 km (trippimittari), korkeus 1277 m. Reiter Pasta Bolognese With Beef, aurinko paistaa pilvien lomasta illalla. Levolle klo 20, mutta eipä juuri nukuttu, kun oli niin kylmä yöllä.

Hellertjönne - Lågtunga
Korkeuskäyrä Hellertjönne - Lågtunga

Torstaina 15.8.2013 herätys klo 08:00, kylmä, teltassa +2,5 astetta, ulkona maassa ja teltan päällä kuuraa, taivas pilvetön. Odottelimme aurinkoa, joka vielä tunturin takana. Aurinko alkoikin sitten lämmittää. Reiter Beef Stroganoff, kahvit, keksiä. Liikkeelle klo 11:40, aikeena päästä Memurutungalle saakka. Aurinkoa, lämmintä, laskeutumista alas Storådaleniin kosken vierestä, laaksossa nautoja, patukkatauko ennen polkujen risteystä, sitten nousua Memurutunga-ylängölle, patukkatauko välillä, patikointia reittiä pitkin aina ylängön matalammalle Lågtunga alueelle, jossa leiriytyminen nimettömän pikkulammen rantaan klo 16:49, matka 12,7 km (trippimittari), korkeus 1335 m.

Laakson naudat

Reiter Pasta Carbonara, illan aikana aurinko paistoi, teltassa lämmin, pohjoisen suuntaa hyvät maisemat Memurujäätiköille. Läntiselle taivaalle ilmaantui iltasella jalaspilviä, joiden arvelimme ennustavan sadetta. Sade alkoi yöllä.

Lågtunga - Memurubu - Björnböltjönne
Korkeuskäyrä Lågtunga - Memurubu - Björnböltjönne

Perjantaina 16.8.2013 herätys klo 08:00, Reiter Beef Stroganoff, pikakahvit, keksiä. Liikkeelle klo 11:20, tavoitteena päästä likelle Besseggeniä leiriin parempaa säätä odottelemaan. Satoi, pilvet matalalla, ei näkyvyyttä juurikaan, melko lämmin sää. Nousua Sjugurdtindenille loivasti, sitten laskeutumista, pilvet hälvenevät ja näkymä Gjendejärvelle ja Memurudaleniin avautuu. Lopulta melko jyrkkä laskeutuminen Memurubuhun.

Memurubu

Jatkoimme polkua pitkin patukkatauon jälkeen ylöspäin, nousu melko jyrkkää, varsin lämmintä puuhaa ja sateessa kuorivaatteet päällä kastuimme läpikotaisin. Kuljimme Besseggeniä päin vievää polkua ja leiriydyimme sitten ennen Björnböltjönneä pienen lammen yläpuolelle puron varteen klo 15:30, matka 9,46 km (trippimittari), korkeus 1470 m. Teltassa kuivaa vaatetusta ylle, Reiter Serbian Pata. Vastaan tulleelta vaeltajalta olimme kuulleet, että seuraavaksi päiväksi oli tulossa hyvä sää, minkä johdosta arvelimme, että yöllä olisi kylmä. Sade loppui yöllä, oli kylmä.

Björnböltjönne - Besseggen - Gjendesheim
Korkeuskäyrä Björnböltjönne - Besseggen - Gjendesheim

Lauantaina 17.8.2013 herätys klo 06:00, ulkona + 3 astetta, kirkas taivas. Reiter Metsästäjän Pata, pikakahvit, keksiä, liikkeelle klo 08:20, tarkoituksena ehtiä Besseggenille hyvissä ajoin, ennen kuin sinne joku muu ehtisi.

Besseggen

Matkalla näkymiä Gjendejärvelle ja sen takaisille huipuille. Sää lämpeni nopeasti. Patukkatauko puron varressa ennen Besseggeniä, sitten nousemaan. Muita kulkijoita ei näkynyt. Aluksi nousu sujui helposti, noin puolivälistä ylöspäin piti sitten käyttää käsiä apuna ja rinkka ja vaellussauvat haittasivat menoa jonkin verran. Sitten loivaa nousua tunturin huipulle 1743 m, missä sitten olikin väkeä runsaasti.

Kohti Gjendesheimiä

Patukkatauko ja sitten leveää polkua loivasti alas kohti Gjendesheimiä, vastaantulijoita runsaasti. Lopuksi lasku meni melko jyrkäksi, lopuksi tietä pitkin parkkipaikalle. Autolla klo 13:51, matka 13,77 km (trippimittari). Vaelluksen pituus kokonaisuudessaan GPS:n trippimittarin mukaan yhteensä 119,13 km, jälkilokin (50 metrin pistevälillä) mukaan matkaa kertyi 101,1 km. Nousua kertyi kaikenkaikkiaan 6 km 239 metriä ja laskua vastaavasti saman verran. Autoilemaan klo 14:50, tankkaus Vemdalenissa. Autoilua Sundsvalliin ja sitten E4 tietä kohti Haaparantaa.

9. päivä 18.8.2013 sunnuntai, klo 02 aikaan tien varren pysäkillä 45 minuuttia nukkumisen yrittämistä, sitten ateriointi ja taas autoilemaan, noin tunnin jälkeen sitten taas tien sivuun ja 45 min nukkumista, minkä jälkeen jo valoisaa. Matkan jatkuttua Torniossa tankkaus, Oulussa klo 12:00, 1479 km

Huomioita: Maastossa korkeuserot olivat melko suuria ja nousut ja laskut melko jyrkkiä, mistä syistä kuljetut päivämatkat jätettiin aika lyhyiksi. Muita vaeltajia oli yllättävänkin vähän, maastossa väkeä oli enemmässä määrin vain Veslfjelletillä aivan Gjendesheimin lähellä, telttailijoita oli Spiterstulenissa sillan liepeillä useampia, muuten maastossa vain vähän. Glittertindin huipulla ei ollut ketään, Galdhöpiggenin huipulla vain kahvilan myyjä. Suosituin vaellustyyli vaikutti olevan päiväretkeily tunturihotellien välillä pikkurepun kanssa, rinkan kanssa kulkevia oli vähän. Säät suosivat vain osittain, mutta hienoja maisemia oli ja alueelle voisi mennä toistekin vaeltamaan, jollei matka sinne olisi niin pitkä. Matkaan kannattaisi varata 2 päivää ja yöpyä välillä. Ruokavalio oli sama kuin vuoden 2012 vaelluksella, mutta nyt siitäkin jäi osa syömättä mm. lähes kaikki metvurstit sekä liki puolet suklaa- ja energiapatukoista. Reiterit ja keksit syötiin suunnitellusti, pikakahvia meni kupillinen päivässä ja urheilujuomaa jokunen desi. Nälkää ei juuri huomannut, mutta ehkä energiat kävelemisessä olivat alakantissa. Paino putosi 3 kg. Nukkuminen ei oikein sujunut, ehkäpä pitkä ajomatka sekoitti vuorokausirytmiä, toisekseen makuupussi oli liian ohut (comfort + 12) ja usein yöllä paleli ja kun kaikki vaatteet olivat päällä, ei tyynyksi jäänyt mitään ja nukkumismukavuus kärsi. Kaikkiaan mukava ja mieleen jäävä vaelluskokemus taas kerran, sopivasti epämukavuutta ja fyysistä rasitetta.