Sarek, Pårte 2015

Sarek, Pårte 2015 vaelluskartta

Tälle vuodelle oli vuorossa vähän pitempi vaellusreissu, suunnittelussa varauduimme 10 päivää kestävään retkeen. Kohdemaaksi valitsimme Ruotsin, olihan edellisestä Ruotsin käynnistä jo jokunen vuosi kulunut. Päätimme tehdä tutustumiskäynnin Sarekin kansallispuiston eteläisiin osiin, Pårten seudulle, koska vuoden 2009 Sarekin matkalla tämä alue jäi käymättä. Pårten seudulle pääsee sujuvasti Kvikkjokkista polkuja pitkin, seutua rajaavat Rapadalen idässä sekä pohjoisessa Sarvesvagge. Esitietojen mukaan tänä vuonna tuntureilla lumen sulaminen on viivästynyt ja lunta on ollut paljon vielä kesälläkin. Isompia vesistöjä kannattaisi siis välttää. Retkivarustautumisessa pyrimme kantamusten kohtuulliseen keveyteen lähinnä ruoan ja vaatetuksen määrää tarkastelemalla, lisäksi minisukset jäivät pois kantamuksesta. Reitin suunnittelussa pyrimme välttämään pitkiä päivämatkoja ja tarkoitus oli kokeilla leiriytyä 2-3 perusleiriin, joista tehtäisiin päiväretkiä kevyellä varustuksella.

Kvikkjokk- Stuor Dahta- järven jälkeinen rinne
Korkeuskäyrä Kvikkjokk- Stuor Dahta- järven jälkeinen rinne

Perjantaina 10.7.2015 herätys klo 05, kahvit, autoilemaan klo 06. Torniossa tankkaus, Kvikkjokkissa 12:30, matkalla sädesää. Auto parkkipaikalle tien päähän, ruoan valmistus ja ruokailu, vaatteiden vaihto. Rinkkojen painot 20,4 kg ja 20,1 kg. Sää vaihtui aurinkoiseksi. Kävelimme pitkin Kungsleden-polkua muutamia kilometrejä kuusikkometsässä, hyttysiä oli aika lailla. Puroja sen verran, että jano ei yllättänyt, polulla ei tulvaa.

Purosta vettä

Risteyksestä käännyimme Pårekin suuntaan, edelleen hyvä polku ja pitkospuut suokohdissa, metsikköä. Dahta-järvien jälkeen aloimme etsiä telttapaikkaa ja sopivasti pienen puron kohdalta paikka löytyikin. Leiriin klo 16:40, matka 9,8 km, korkeus 565 m. Suolapähkinöiden syöntiä, levolle klo 17:50.

Stuor Dahta-järven jälkeinen rinne- Gådokvagge
Korkeuskäyrä Stuor Dahta-järven jälkeinen rinne- Gådokvagge

Lauantaina 11.7.2015 herätys klo 06, aurinkoista, Reiter Serbian pata, kahvit + keksiä. Leirin purku, kävelemään klo 08. Aluksi kuusikossa, sitten koivikossa nousua, kunnes 700 m korkeudella saavutimme Pårekin tasangon. Pårte-tunturikin jo näkyi.

Pårte tunturi

Helppoa polkua aina Pårek-järvien vesistön ylityskohdalle saakka (8 km). Totesimme, että vesistöstä ei päässyt yli vaelluskengin niitä kastelematta. Kahluujalkinein ylitys oli muuten ongelmaton, mutta vesi oli varsin kylmää ja välillä piti seisoskella virran kivillä ja lämmitellä jalkoja. Ylityksen jälkeen pidimme taukoa ja söimme suklaapatukat. Jatkoimme polkua pitkin, nousua tuli hieman, sitten koivikko loppui ja suuntasimme kohti Pårektjåhkkå- ja Stuor Jierta-tunturien välistä satulaa. Eteen tulevat purot ylitimme lumisiltoja pitkin, rinteessä tauolla söimme metvurstia ja suklaapatukat. Satulassa 1200 m korkeudessa oli yhtenäisempää lumialuetta, lumi ei oikein kantanut ja kiersimme sen oikealta, kunnes satulan jälkeen rinteessä lumi taas kantoi ja kuljimme lumista purouomaa pitkin alas Gådokvaggeen Gådokjåhkån ylittävälle sillalle. Sillan jälkeen tauko + metvursti+ patukka.

Gådokjåhkån ylittävä silta

Etenimme sitten vielä kolmisen kilometriä, kunnes leiriydyimme klo 17:11, matka 20,8 km, korkeus 964 m. Reiter Pasta Carbonara. Aurinkoista vielä, ei hyttysiä. Levolle klo 19:30.

Päiväretki Gådoktjåhkkå-tunturille
Korkeuskäyrä päiväretkestä Gådoktjåhkkå-tunturille

Sunnuntaina 12.7.2015 herätys klo 06, Reiter perunapata, kahvit + keksiä. Sää hieman pilvinen, ei tuulta, ei sadetta. Pakkailimme päiväretkitavarat ja lähdimme klo 07:50 retkelle kohti Gådoktjåhkå:n huippua. Nousu alkoi jyrkkänä heti teltalta, sen jälkeen oli loivempaa, 1200 metrissä alkoi lumi ja sitä jatkuikin sitten lähes yhtenäisenä 1800 metriin saakka. Lumi kantoi hyvin. Sää muuttui aurinkoiseksi ja noustessa tuli lämmin. 1885 m huippu oli laakea tasanne, siitä laskeuduimme 1800 m satulaan ja nousimme sitten 1928 m huipulle, missä olimme 11:30.

Gådoktjåhkkan huippu 1928 metriä

Näkymät huipulta olivat varsin hyvät liki joka suuntaan, Sarekin tuntureitä näkyi laajalti. Pohjoisen suuntaan oli jyrkkä pudotus. Tarkastelimme myös Gådokgaskatjåhkkå 1978 huipulle johtavaa harjannetta ja totesimme, että sitä pitkin olisi vaikea edetä. Metvursti+ suklaapatukka. 12:30 aikaa lähdimme alaspäin, ensin huipulle 1885 m, siitä päätimme laskeutua itäisempää reittiä alas. Reitin valinta oli siinä mielessä ajattelematon, että tällä puolen ei ollut lunta helpottamassa kulkemista ja niinpä laskeutuminen tapahtui kivikossa, aluksi huippujen 1885 m ja 1670 m väliseen satulaan ja siitä huipun 1670 läntistä sivua huipulle 1524 m. Jano alkoi tässä vaiheessa jo vaivata ja laskeuduimme lounaaseen purolle 1200 metriin. Purolla juomaa, patukka, sitten laskeutuminen teltalle. Matkalla näimme kärppiä kivikossa. Teltalla olimme 16:15, matka 13,1 km. Aurinkoista ja lämmintä edelleen. Reiter Unkarin pata teltan ulkopuolella valmistettuna, koska teltassa liian kuuma. Levolle klo 18:40.

Gådokvagge - Gådokvagge, päiväretki Lullihatjårro-tunturille
Korkeuskäyrä Gådokvagge - Gådokvagge, päiväretki Lullihatjårro-tunturille

Maanantaina 13.7.2015 herätys klo 06, Reiter perunapata, kahvit + keksiä. Aurinkoinen sää. Olimme päättäneet siirtää perusleiriämme hieman länteen päin, koska suunnittelemamme päiväretkikin suuntautuisi sinne. Purimme leirin ja lähdimme kävelemään klo 08 aikaan. Hetimiten pääsimme ylittämään Jiegnavaggesta tulevaa puroa, jossa ylityskohtaa piti hieman haeskella, jotta kuivin kengin yli pääsi, lumisiltoja olisi ollut vasta ylempänä. Ylitys kuitenkin onnistui ja etenimme vielä hetken, kunnes leiriydyimme klo 08:45, matka 2,3 km, korkeus 1039 m. Teltan pystytyksen jälkeen pakkasimme päiväretken tavarat ja lähdimme klo 09:30 päiväretkelle kohti Lullihatjårro-tunturia.

Lullihatjårro huippu 1785 m

Skajdejågåsj-puron ylitimme lumisiltaa pitkin ja jatkoimme suoraan länteen. Nousimme lunta pitkin Lullihatjårron jyrkän eteläisen rinteen luo ja sitten varsin jyrkkää lumirinnettä edelleen ylemmäs. Rinne loiveni sitten ja saavutimme 1586 m huipun, missä pidimme taukoa ja söimme suklaapatukat. Jatkoimme vuoroin lumella, vuoroin kivikolla, kunnes pääsimme huippuharjanteelle. Saavutimme 1784 m huipun ja totesimme, että harjannetta pitkin pääsisi myös 1785 huipulle, joten jatkoimme sinne. Eteneminen sujui helposti, hieman ennen 1785 huippua piti vaellussauvat jättää pois ja käyttää käsiä apuna nousussa. Huipun saavutimme klo 13:10.

Näkymää Lullihatjårron huipulta

Huipulta hyvät näkymät Pårte-jäätikölle ja sitä ympäröiville huipuille. Myös pohjoisen suuntaan näkyi hyvin. Söimme metvurstia ja patukat. Alaspäin lähdimme klo 13:30, ennen 1586 huippua käännyimme tunturin itärinteelle ja hetken kivikossa laskeutumisen jälkeen löytyikin sopiva luminen rinne, josta pääsimme sujuvasti alas. Teltalle pääsimme klo 16:23, aurinkoista ja lämmintä edelleen, Reiter Pasta carbonara teltan ulkopuolella valmistettuna, koska teltassa liian kuuma. Levolle klo 19:30.

Gådokvagge-Luohttolahko
Korkeuskäyrä Gådokvagge-Luohttolahko

Tiistaina 14.7.2015 herätys klo 06, Reiter Metsästäjä pata, kahvit + keksiä. Aurinkoinen sää. Leirin purku, liikkeelle klo 08. Alkuun kuljimme kohti Skajdejågåsjia, jonka ylitimme lumisiltaa pitkin 1140 m korkeudella, sitten jatkoimme yhtenäistä lunta pitkin kohti Lullihavaggea, lämmin sää. Lullihavaggen ylimmän kohdan 1350 m jälkeen laskeuduimme hieman, sitten pidimme patukkatauon. Sitten jatkoimme huipun 1544 m suuntaan nousevaa rinnettä kohti, tässähän kulkee tunnetusti ” oikopolku ” Luohttolahkolle, joskin rinne on melko jyrkkä. Pyrimme säilyttämään korkeutta mahdollisimman paljon ja 1237 m korkeudelta jyrkässä lumisessa sivurinteessä lähdimme nousemaan rinnettä. Tämä onnistuikin hyvin ja 1292 m korkeudelle rinne jo loiveni. Etenimme läheiselle purolle ja pidimme juomatauon. Sitten nousimme 1513 m korkeudelle kunnes nousu loppui. Näkymä Lullihajavrrelle ja Luohttolahkolle avautui. Metvursti- ja patukkatauon jälkeen nousimme huipulle 1544 m, mistä avautui laajat näkymät länteen ja pohjoiseen. Lumia pitkin laskeuduimme sitten Luohttolahkolle, joka oli vielä lähes täysin luminen, järvet olivat jäässä.

Luohttolahko

Esitietojen mukaan lähistöllä piti olla yksi teltan paikka ja onneksi se löytyikin lumien keskeltä matalalta harjanteelta. Leiriydyimme klo 14:45, matka 11,6 km, josta suurimman osan kuljimme lumella, korkeus 1241 m. Aurinkoista edelleen, kuivattelimme hiostuneita varusteita ja peseydyimme teltan vieressa virtaavassa purossa. Reiter Chicken korma curry. Levolle klo 18:30.

Päiväretket Nåite-tunturille ja Lullihatjåhkka-tunturille
Korkeuskäyrä päiväretkistä Nåite-tunturille ja Lullihatjåhkka-tunturille

Keskiviikkona 15.7.2015 herätys klo 06, Reiter Pasta bolognese, kahvit + keksiä. Pilvinen kuiva keli, ulkona +6 astetta, ei tuulta. 08:30 alkaen lähdimme päiväretkelle Nåite-tunturille, aluksi kuljimme lumella, tunturin etelärinne oli jo lumeton. Huipulla olimme klo 10:30, huippu oli pilvessä.

Nåite tunturin huippu 1620 metriä

Suklaapatukan syöden seurailimme pilvien liikkeitä, kunnes 11:30 alkaen lähdimme alaspäin. Tunturin alarinteessä kohtasimme porotokan. Teltalla olimme 13:04, matka 8,6 km. Söimme metvurstin ja suklaapatukan, täydensimme päiväretkivarustuksen, oikaisimme pariksi minuutiksi pitkällemme ja lähdimme sitten 13:50 alkaen päivän toiselle retkelle kohti Lullihajavrren laaksoa, olisi ehkä mahdollista nousta Lullihatjåhkkå- ja Tvillingryggen-tuntureiden väliseen satulaan ja nähdä Pårte-jäätikölle. Lunta pitkin etenimme laakson järviltä laskevalle purolle, joka kulki vähävetisenä lumiuomassa, puron ylitys oli ongelmatonta, sitten nousimme porojen tekemiä jälkiä seuraten lumella järven lounaispuoleiselle selänteelle 1462 m korkeuteen. Siitä jatkoimme samalla korkeudella edelleen lumella laakson jäätikön poikki kohti satulaan vievää jyrkkää nousua. Pääsimmekin satulaan 1650 m korkeudelle ja näimme Pårte-jäätikölle. Lullihatjåhkkå-tunturin harjanne nousi jyrkkänä satulasta ylöspäin ja saimme ajatuksen koettaa kiipeämistä harjaa ylöspäin, sää oli lämmin ja tuuleton, joskin pilvinen. Vaellussauvat jätettiin satulaan.

Lullihatjåhkka 1940 metriä

Nousu tapahtui irtonaisessa lohkareikossa melko jyrkästi ja käsiä sai käyttää apuna lähes koko ajan. Nousu sujui kuitenkin kohtuudella, sääkin hieman selkeni, 1860 m jälkeen alkoi olla jyrkkää paitsi ylöspäin, myös molemmille sivuille, ja seurueemme nousu tyssäsikin osittain 1875 m korkeuteen, osa seurueesta saavutti 1905 m korkeuden. Arviomme oli, että ylöspäin olisi saattanut vielä päästä, mutta laskeutuminen takaisin alas olisi ollut liian vaikeaa. Mahdollisesti jotain eri reittiä huipulle pääsisi helpommin. Pidimme patukkatauon, sitten laskeuduimme takaisin satulaan. Siitä suuntasimme omia jälkiämme takaisin, teltalla olimme 19:48. Teltalla oli hieman viileää, oli virinnyt tuuli luoteesta. Reiter Kanarisotto. Levolle klo 21:25.

Korkeuskäyrä Luohttolahko - järvet 1220 m Loametjåhkkån länsipuolella, päiväretki Loametjåhkkå-tunturille

Torstaina 16.7.2015 herätys klo 06, Reiter Beef stroganoff kahvit + keksiä. Pilvinen keli, viileä tuuli luoteesta, ei sadetta. Leirin purku, liikkeelle klo 08:13, ulkona +3 astetta. Lumella edeten aluksi edellispäiväisiä omia jälkiämme ylitimme Lullihajavrresta tulevan puron, sitten suuntasimme etelälounaaseen, ylitimme Balgatjiegna-jäätiköltä tulevan puron lumisiltaa pitkin. Seuraava puro kulki lumiuomassa, vettä oli vähän ja ylitimme senkin helposti. Sitten nousimme rinnettä 1344 metriin saakka ja pian pääsimmekin laskeutumaan 1220 metriin parin järven luo ” hyllylle ”, missä esitietojen mukaan piti olla telttapaikkoja. Teltan paikka löytyikin isomman järven rannalta laskupuron kohdalta, järvet olivat vielä jäässä. Leiriydyimme klo 11:17, matka 6,6 km, korkeus 1225 m. Aurinko jo hieman paistoi, kylmä tuuli edelleen. Söimme metvurstia + suklaapatukat. Sitten pakkailimme päiväretkivarusteet ja lähdimme klo 13:15 alkaen retkelle kohti Loametjåhkkå-tunturia.

Loametjåhkkå tunturi

Aluksi nousimme jyrkähkösti kvikossa, sitten loivempaa lumella ja lopuksi taas kivikossa hieman jyrkempää. Huipulla 1871 m olimme klo 14:55. Oli pilvistä eikä maisemia juuri näkynyt. Huipulta oli jyrkkä pudotus pohjoiseen jäätikolle. Patukkatauon jälkeen laskeutuminen ja leirissä olimme klo 16:50, matka 6,1 km. Reiter Pasta Bolognese. Aurinko yltyi paistamaan telttaan ja oli liiankin kuuma. Levolle klo 18:25.

Järvet 1220 m - Pårekin tasanko
Korkeuskäyrä Järvet 1220 m - Pårekin tasanko

Perjantaina 17.7.2015 herätys klo 06, Reiter Beef Stroganoff, kahvit + keksiä. Ulkona + 2 astetta, kylmä tuuli luoteesta. Ohjelmassa tälle päivälle oli reissun ehkäpä mittavin reippailu, sillä tarkoitus oli käydä Pårten huipulla, rinkkoja mukana kantaen. Leirin purku, liikkeelle 08:30. Kuljimme ” hyllyä ” noin 1260 m korkeus säilyttäen, laskeuduimme Ruopsokjåhkån kuruun, ylitimme joen lumisiltaa pitkin 1171 m korkeudella ja nousimme sitten jyrkähköä lumista rinnettä pitkin kohti satulaa 1425 m. Nousun yläosassa lumen pinta oli kova ja jalansijaa piti siihen hieman potkia, muuten nousu meni helposti, toki siinä hengästyi. Satulassa oli kova tuuli, jano alkoi vaivata. Etsiskelimme vettä ja tuulensuojaa satulan itälaidalta ja tulimme nousseeksi 1517 metriin ennekuin vesipaikka löytyi. Sitten pidimme kiven takana metvursti + suklaapatukkatauon klo 11:30. Sitten nousimme välillä aika jyrkässäkin kivikkorinteessä, kunnes saavutimme Pårten huipun 2005 m klo 12:30.

Pårten huipu 2005 m
Pårten vieraskirja

Huippu oli pilvessä, lunta satoi, huippukirja oli kastunut, laitoimme nimet siihen. Sitten laskeuduimme enimmäkseen lumella Pårten observatorion luo 1830 metriin, missä olimme 13:30. Pidimme tuulensuojassa observatorion seinustalla metvursti + suklaapatukkatauon. Sääkin siinä samalla hieman selkeni ja näimme tunturin harjennetta eteenpäin Pårektjåhkkå-tunturille. Laskeuduimme tunturin harjannetta itään päin aina 1603 metriin, mistä nousimme sitten Pårektjåhkkån länsihuipulle 1803 m, missä olimme 15:45. Pårte-jäätikön suuntaan näkyi hyvin. Huipun 1803 m jälkeen tuli harjenteen kapein kohta, joka sekään ei ollut kovin kapea, jatkoimme Pårektjåhkkån huipulle 1805 m, missä olimme 16:50.

Pårektjåhkkån huipulta

Pidimme patukkatauon ja laskeuduimme sitten etelän suuntaan alas huipulta. Rinne oli kivikkoinen ja laskeutuminen hidasta. Jatkoimme Gasskagårsåjågåsj-puron ylittävälle lumisillalle, ylitimme puron ja laskeuduimme Pårekin tasangolle vievälle polulle, missä löysimme jälleen vettä purosta. Päivä oli jo kääntynyt iltaan, sää oli aurinkoinen ja melko lämminkin. Pårek-järvien vesistön ylityskohdasta pääsimme nyt kuivin vaelluskengin ylitse ja jatkoimme polkua pitkin vielä muutaman kilometrin, kunnes tulimme järvestä lähtevän puron viereiselle telttapaikalle. Leiriydyimme klo 21:30, matka 24,3 km, korkeus 700 m. Reiter Kanarisotto. Levolle klo 23:00.

Pårekin tasanko - Kvikkjokk
Korkeuskäyrä Pårekin tasanko - Kvikkjokk

Lauantaina 18.7.2015 herätys klo 06, Reiter Beef with rice and vegetables, kahvit + keksiä. Aurinkoinen tyyni sää. Leirin purku, liikkeelle 08:05. Sää vähän pilvistyi. Polkua pitkin laskua koivikkoon, kuusikkoon, Dahta-järvien ohi Kungledenille.

Dahta-järvi

Patukkatauko puron kohdalla reittien risteyksen jälkeen. Metsikössä melkoisesti hyttysiä. Parkkipaikalla klo 12:06, matka 13,3 km, korkeus 335 m. Rinkkojen painot 16,2 kg ja 14,0 kg. Vaatetuksen vaihto, auton pakkaus, autoilu kotiin.

Huomioita: lunta oli aika paljon, ja sen vuoksi ei Luohttolahkoa haluttu ylittää. Lumen kanssa pärjäsi, kun vältti tasaisia lumialueita ja pysytteli rinteillä. Käymättömiä paikkoja jäi vielä. Varusteet toimivat totuttuun tapaan, uusi Xenith-rinkka ja Neoair Xlite-makuualusta olivat oikein hyviä. Iso kaasupullo riitti 6 päivää. Ruoan valmistuksessa kuiva-aineksen jako lautasille ja veden lisäys vasta sitten helpotti pakkausjätteiden käsittelyä.

Vaellus 2017
Korkeuskäyrä Vaellus 2017

Vaelluksen kokonaispituus 136km GPS:n jälkilokista (50m pistevälillä). Nousua kertyi 7km 414 metriä ja laskua vastaavasti saman verran.